W dniu 27 września 2019 r. Straż Gminna w Dobrej dokonała usunięcia z parkingu przy boisku sportowym w Wołczkowie porzuconego pojazdu marki mercedes. Pojazd ten stał w tym miejscu od kilku miesięcy. Był otwarty, rozpoczęły się próby jego rozbiórki. Procedura postępowania w podobnych sytuacjach jest identyczna. Jeśli pojazd nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego ustalany jest właściciel pojazdu, który wzywany jest do jego usunięcia. Jednocześnie sprawdzane jest, czy pojazd posiada aktualną polisę OC. Bardzo często zdarza się, że pojazdy takie mają kilku kolejnych właścicieli, a nie jest to zgłaszane do wydziałów komunikacji.

W dniu 17.09.2019 r. nastąpił odbiór nowego samochodu dla Straży Gminnej. Pojazd został zakupiony w ramach zaplanowanych na ten cel środków w budżecie gminy. Najkorzystniejszą ofertę złożył Dealer pojazdów Dacia i Renault – POLMOTOR Sp. z o. o z siedzibą w Szczecinie. Zakupiony został pojazd marki Dacia Duster. Jest to pojazd klasy budżetowej, jednak dobrze sprawdzający się w warunkach użytkowania do służby patrolowej. Nowy samochód posiada wysoki prześwit. Umożliwi to bezproblemowy wjazd i poruszanie się po drogach gruntowych. Dotychczas użytkowany 10 letni Fiat Punto nie spełniał tych warunków ( zdarzały się przypadki, gdy strażnicy nie mogli tym pojazdem dojechać do miejsc wyrzuconych odpadów ). Patrolowanie terenu i ujawnianie ,,dzikich wysypisk śmieci” jest jednym z głównych zadań Straży Gminnej w Dobrej. Strażnicy mają na tym polu liczne sukcesy, a nowy pojazd ułatwi im to zadanie. Ponadto pojazd posiada napęd 4x4, co pozwoli także na wykorzystanie go w przypadku ewentualnych działań w sytuacjach kryzysowych (podtopienia, ciężkie warunki zimowe ).

Z uwagi na rozpoczęcie roku szkolnego w dniu 2 września 2019r., aby zabezpieczyć tereny przy szkołach, Straż Gminna będzie pracować w godzinach 7-15.

Za utrudnienia przepraszamy.

Straż Gminna w Dobrej w dniu 11 lipca 2019r. uzyskała zgłoszenie o pojawieniu się dużego wysypiska odpadów w miejscowości Mierzyn, przy ulicy Zgodnej. Na miejscu ujawniono odpady ewidentnie pochodzące ze sprzątania pomieszczenia typu garaż, piwnica. Wspólne przeszukanie odpadów przez strażników gminnych oraz pracowników Urzędu Gminy Dobra doprowadziło do ujawnienia dowodów wskazujących na jedno ze stowarzyszeń w Szczecinie.

Podjęte natychmiastowe działania pozwoliły na ustalenie w dniu 16 lipca członka stowarzyszenia odpowiedzialnego za gospodarowanie odpadami. Został on ukarany maksymalnym mandatem karnym. Po kilku godzinach uprzątnął odpady i okazał potwierdzenie ich przekazania do firmy JUMAR.

Komendant Straży Gminnej w Dobrej

Andrzej Budzyński

Straż Gminna w Dobrej w dniu 11 czerwca uzyskała zgłoszenie od właściciela terenu w m. Dobra przy ulicy Spełnionych Marzeń (w rejonie Międzyzakładowego Zakładu Aktywności Zawodowej) o pojawieniu się dużego wysypiska odpadów. Teren ten graniczy z terenem gminnym. W ostatnim okresie został posprzątany. Niestety stan taki trwał stosunkowo krótko. Na miejscu ujawnienia odpadów strażnicy gminni dwukrotnie dokonywali przeszukania śmieci. Dało to efekt. Ujawniono dowody wskazujące na jedną z firm w Szczecinie zajmująca się usługami wodno-kanalizacyjnymi.

Podjęte natychmiastowe działania pozwoliły na ustalenie w dniu 13 czerwca właściciela firmy odpowiedzialnego za gospodarowanie odpadami. Został on ukarany maksymalnym mandatem karnym. Bezpośrednio przy strażniku gminnym skontaktował się z firmą JUMAR i zamówił kontener na dzień 18 czerwca celem uprzątnięcia śmieci.

W przypadku zauważenia miejsc, w których zalegają odpady należy powiadomić Straż Gminną w Dobrej, tel: 91 311 52 56 i 501 701 076.

W dniu 08.05.2019 r. patrol Straży Gminnej w Dobrej w trakcie wykonywania zadań w miejscowości Bezrzecze, przy sklepie Stokrotka przy ulicy Górnej zauważył pojazd parkujący na miejscu zastrzeżonym dla osoby niepełnosprawnej bez wyłożonej karty parkingowej. Po pewnym czasie ze sklepu wyszło 2 mężczyzn, kierowca i pasażer. Pasażer był w widocznym stanie wskazującym na spożycie alkoholu. Kierowca kwestionował naruszenie zakazu postoju i odmówił przyjęcia mandatu karnego. W pewnym momencie strażnik gminny nabrał uzasadnionych podejrzeń, że także kierowca może być pod wpływem alkoholu. W pierwszym momencie odmówił on przebadania na zawartość alkoholu w organizmie. W związku z tym został on ujęty celem przekazania dla Policji. W międzyczasie przeprowadzono badanie alkomatem, które wykazało 1,4 promila alkoholu w wydychanym powietrzu. Świadkiem zdarzenia, kierowania tym pojazdem przez ujętego mężczyznę była także funkcjonariuszka Straży Granicznej, która w tym czasie robiła zakupy w sklepie. Mężczyzna został przekazany patrolowi Policji. W trakcie kolejnego badania przez funkcjonariuszy policji – po około 30 minutach alkomat wykazał 1,2 promila alkoholu w wydychanym powietrzu.

Dalsze czynności wobec kierowcy prowadzi Komisariat Policji w Mierzynie. Za ten czyn grozi grzywna, kara ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

Komendant Straży Gminnej

Na terenie Gminy w poszczególnych miejscowościach ustawione są do 15 kwietnia kontenery na odpady zielone. Kontenery te służą tylko i wyłącznie dla mieszkańców nieruchomości. Zakazane jest wyrzucanie takich odpadów przez firmy trudniące się pielęgnacją ogrodów.

Reguluje to Uchwała Nr XXXIV/458/2018 Rady Gminy Dobra z dnia 21 czerwca 2018 r. w sprawie ustalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dobra oraz ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.

Zgodnie z ustawą o odpadach firma, która prowadzi działalność polegającą min. na pielęgnacji terenów zielonych jest wytwórcą odpadów, a więc musi je sama zagospodarować. Jedynym odstępstwem od tej reguły jest przypadek zawarcia umowy ze zlecającym usługę, z której będzie jednoznacznie wynikało, że właścicielem odpadów jest właściciel nieruchomości. Taką umowę firma powinna okazać na żądanie np. Straży Gminnej lub pracownika PSZOK. Uchwała Nr XXXIV/458/2018 Rady Gminy Dobra z dnia 21 czerwca 2018 r. w sprawie ustalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dobra wskazuje, iż właściciele nieruchomości oraz podmioty zajmujące się pielęgnacją terenów zielonych nie będące wytwórcami odpadów (a więc posiadające zawartą umowę) mogą przekazywać odpady zielone nieodpłatnie do gminnego punktu zbiórki odpadów lub wrzucać do kontenerów na odpady zielone usytuowanych w poszczególnych miejscowościach na terenie Gminy Dobra.

Pomimo cyklicznych apeli informujących o zakazie wypalania traw takie przypadki dalej mają miejsce.

Strażnicy gminni otrzymali zgłoszenie o kolejnym takim procederze z miejscowości Dobra. Na miejscu okazało się, że pożar traw zagraża już najbliższym zabudowaniom. Konieczny był przyjazd straży pożarnej.

Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody wskazuje, że kto wypala łąki, pastwiska, nieużytki, rowy, pasy przydrożne, szlaki kolejowe, trzcinowiska lub szuwary naraża się na karę grzywny lub aresztu.

W związku z ujawnionym wykroczeniem strażnicy gminu ukarali sprawców dwoma mandatami karnymi.

Podkategorie